top of page

הבעיה היום היא מציאת המידע לא זמינותו

עודכן: 1 במרץ 2019




אם בעבר, רק מי שידע לקרוא והייתה לו גישה לספריה יכול היה להגיע אל "מאגר הידע העצום של האנושות, הרי שהיום אנחנו חיים בעידן בו המידע נמצא במרחק לחיצת כפתור פשוטה ותו לאו. הבעיה העיקרית כיום היא כי הקמת אתרי אינטרנט רבים כל כך גרמה להצפה של מידע. הקמת אתרי אינטרנט בנושאים רבים, חלקם מסחריים באופיים – גורמת לכך שבעלי אותם אתרים רוצים להסיט את תוצאות החיפוש כך שנגיע דווקא אל האתר שלהם. הקמת אתרי אינטרנט שתכליתם לספק מידע היא מטלה שהופכת קשה ככל שעובר הזמן, ממש כפי שמציאת המידע המסוים הופכת קשה ככל שיש יותר אתרים. גוגל מנסה לעשות בזה קצת סדר.


אז איך יודעים מה לחפש?

כדי לקבל תוצאות גבוהות יותר בחיפוש, בעת הקמת אתרי אינטרנט רבים מתייעצים עם חברות מקצועיות אשר עוסקות בדיוק בזה: קידום האתר בתוצאות החיפוש. מנועי החיפוש עובדים על פי אלגוריתמים סבוכים ומסועפים, שתכליתם להעלות בתוצאות הראשונות את המידע הרלוונטי ביותר עבורכם. הקמת אתרי אינטרנט כבר מזמן איננה שלמה בלי להיוועץ עם חברה שיודעת לבצע "אופטימיזציה" של האתר כדי שלאחר בנית אתרי אינטרנט אלה הם יקבלו דירוג גבוה יותר בתוצאות ויתנו להם יתרון על פני אתרים אחרים.


לכאורה נראה כי מדובר בכוחות מנוגדים: הקמת אתרי אינטרנט מסחריים שואפת לבנות אותם כך שיקבלו את החשיפה הגדולה ביותר – ולשם כך בעת בנית אתרי אינטרנט כאלה מחפשים לכלול בהם את מילות החיפוש הרבות ביותר שימשכו את הקהל הרחב ביותר, כדי להגדיל את הסיכויים שיגיעו אל האתר גם לקוחות; מאידך, מול הקמת אתרי אינטרנט כזאת, גוגל – למשל – משכללת כל העת את האלגוריתמים כדי לזהות את האתרים האלה ולהחזיר אותם ל"פרופורציה" במובן זה שהם לא יקבלו תוצאות גבוהות יותר. הקמת אתרי אינטרנט כאלה מחד ושכלול אלגוריתם החיפוש מאידך. התחרות ממשיכה ויש לקוות שאנחנו – המשתמשים – נקבל בסופו של דבר את המידע שאנחנו מחפשים.


מידענות היא מקצוע העתיד

ככל שממשיך הגידול של הקמת אתרי אינטרנט ויש יותר תוכן, כך קשה יותר למצוא מידע. גם בעת הקמת אתרי אינטרנט "רגילים", צריך להביא בחשבון את הדרכים בהן יכולים להגיע אלינו המשתמשים הפוטנציאליים שלנו. הקמת אתרי אינטרנט היום דורשת לא מעט מחשבה בכיוון זה של הנגשת התוכן למשתמשים.


אמנם מידענות איננה עוסקת בענייני הקמת אתרי אינטרנט בלבד, אך הקמת אתרי אינטרנט צריכה להיעזר במקצועני מידענות. לימודי המידע, מטרתם בדיוק זאת: לאפשר לכל אחד מאיתנו להגיע אל המידע המסוים שאנחנו מחפשים ולסייע לנו לארגן את המידע כך שנוכל לעשות זאת בקלות ולהפוך את המידע לידע. ככל שרבים האתרים, כך קשה יותר לאתר את המידע המסוים. ככל שיש יותר אלגוריתמים, כך אנחנו צריכים להשכיל כדי לדעת למצוא מידע שהאלגוריתמים עלולים לסנן החוצה, ולחליפין, מידענות תסייע לתכנן אלגוריתם כך שייכלל בו רק המידע הנחוץ.

bottom of page