top of page

צרות של עשירים – על בניית אתרים ותחזוקתם

עודכן: 1 במרץ 2019




עידן האינטרנט החל לפני למעלה משני עשורים, אולם נראה שהמהפכה האמתית מתרחשת לנגד עינינו בימים אלה ממש. ספק רב אם מארק צוקרברג דמיין לעצמו כי הרשת לו תסייע (לכל הפחות) להצית מהפכות דמוקרטיזציה בעולם הערבי, ואם לשפוט על פי גלי המחאה החברתית הגואים בעולם כולו נגד הקפיטליזם – אפילו מהפכה סוציאליסטית אמתית. באשר למהפכה, ימים יגידו אם היא סוציאליסטית באמת ואם היא תצליח. מה שברור בינתיים הוא כי אתר אינטרנט יכול לתת לכם כוח עצום, הרבה מעבר למה שהכרנו עד היום.


מה אתם יודעים על בנית אתרים ואחזקתם?

במבט ראשון, למשתמש רגיל, אשר כל השימוש שלו באינטרנט מסתכם בכך שיש לו חשבון בג'ימייל והוא אולי למד להיעזר בגוגל רידר כדי לקרוא עדכונים מאתרים שהוא גולש בהם בדרך שבשגרה, ייתכן כי המחשבה על כניסה לעולם האינטרנט יכול להיות מרתיעה ביותר. נראה כי צריך לדעת תכנות, עיצוב, להבין במונחים של תקשורת מחשבים ומי ישמע איזה עוד נושאים ועניינים צריך להכיר כדי לבנות אתר.


אולם בפועל, בנית אתרים איננה עניין מסובך כל כך. במיוחד לא ככל שמדובר באתר פרטי. גם בנית אתרים מסחריים היא הרבה יותר קלה מאשר אי פעם: ישנן חברות המציעות שירותים מקצועיים בכל התחומים. כך למשל אפשר להתקשר עם חברת מאיה ויז'ן ולהזמין חבילת בניית אתרים אשר תתאים לתקציג ומטרה שלשמה האתר נבנה, וישנן אפילו חברות אשר תסייענה לכם בקידום האתר שלכם בתוצאות במנועי החיפוש השונים.


אמת, מי שמעוניין באתר אינטרנט עתיר פונקציות ובעל יכולות מיוחדות, לא יוכל שלא להיעזר במתכנת אשר יידע ליצור אתר כמו זה שהוא רוצה לבנות. אולם, כיוון שרובנו לא צריכים אתרים כאלה, נראה כי בנית אתרים היא עניין הרבה יותר פשוט מכפי שחשבתם בתחילה. גם תחזוקת האתרים – שעה שיש ממשקים נוחים לעדכון האתר וניהול התוכן בו – היא משימה הרבה יותר פשוטה יחסית. אין צורך לגרז או לשטוף את האתר כל שבוע. יש צורך לעדכן אותו בעקביות ולדאוג ל"ניקיון" התכנים, אבל לא צריך בשביל זה מגב.


אינטרנט 2.0

כאשר מדברים על בנית אתרים לאינטרנט 2.0, אין הכוונה למונח טכנולוגי מתקדם, אלא לאינטרנט המתבססת במידה רבה על שיתוף חומרים עם המשתמשים. אם בעבר בניית אתרים התמקדה בתכנים אשר בעלי האתר רצו להעלות, הרי שהיום בנית אתרים מתמקדת דווקא באפשרות של המשתמשים באתר להיות משתתפים פעילים בהעלאת התכנים. בנית אתרים כאלה הייתה יותר מסובכת בעבר, אולם כיום האינטרנט "בא מוכן" בשביל זה ויש לא מעט אתרים מוכנים המאפשרים בנית אתרים שהשיתוף של המשתמשים כבר מובנה בהם. בנית אתרים היא כבר לא העניין הסבוך שהיא הייתה פעם.

bottom of page